Pantanal - Reisverslag uit Poconé, Brazilië van Xander Bardie - WaarBenJij.nu Pantanal - Reisverslag uit Poconé, Brazilië van Xander Bardie - WaarBenJij.nu

Pantanal

Door: Xander

Blijf op de hoogte en volg Xander

03 Februari 2014 | Brazilië, Poconé

Vandaag de tweede etappe op weg naar de Pantanal. Het eerste stuk naar Cuiaba was weinig enerverend. In Cuiaba werd ik opgehaald door Fabricio, m'n gids terwijjl ik in de Pantanal verblijf. Fabricio is dan ook het duurste deel van de reis: een heuse prive-gids voor de komende vier dagen!
Dat betaalde zicht idirect uit, alhoewel niet voor hem: om hem te betalen moest ik naar de bank om te pinnen, maar helaas: geen geld in de automaat!! Dus nu krijgt hij het laatste deel als we terugkeren naar Cuiaba.
Ik werd wel degelijk uitbetaald, want op de rit van Pocone (laatste strohalm van beschaving voor je de Pantanal betreed) naar de Lodge waar ik nu ben was barstensvol vogels, planten, zoordieren en insecten en het eerste deel ook vol zwemmende kinderen. Ook gezellig, en practisch, want het was ook vandaag weer bloedheet.
Ik mocht op de achterbak en dat is fijn, want de wind door m'n haren en een stuk koeler dan de cabin waar de airco het niet deed (ga je nou nog eens een verslag schrijven waar het woord airco niet in voorkomt, Xander? Niet zolang het zo heet blijft!).
Nu heb ik het nog aan Fabricio gevraagd, maar helaas is het hier niet zo stikvol met vlinders als in Bonito of Foz, dus sorry Petra, een paar dagen zonder vlinderfoto's, maar niet getreurd: na de Pantanal trek ik het atlantisch regenwoud weer in en daar stikt het er weer van!
Het frustrerende is dat de batterij van m'n fotocamera kuren had en ik geen enkele foto heb kunnen nemen. Jammer, want echt mooie natuur hier! Prachtige wetlands, afgewisseld door ruige bossages en af en toe een stuk steppe-achtig Cerrado landschap. Vul dit allemaal met vogels die er of prachtig uitzien, of prachtig zingen en maak af met her en der een verdwaalde capibara, vos of aca...nogwats en niet te vergeten rijkelijk te decoreren met zwermen feestende muskieten. Het was een feest.Zowel voor mij als de muggen. Ben toch blij dat ik een muskierennet heb en 30 liter Deet.
Morgenvroeg weer op excursie, dus ik ga nu lekker slapen!

  • 03 Februari 2014 - 09:38

    Fia:

    Wat jammer dat je fototoestel het niet deed, hopelijk bij de volgende avonturen wel.
    Ik ben namelijk zo benieuwd naar die natuur daar en net als Petra die vlinders hoop ik ook te zien.
    Bij de temperatuur hier hoef je geen airco aan te zetten.Het is prachtig weer alleen s 'ochtends wel koud,het wordt zo'n 6-8 graden.
    Verblijf je nu steeds in een Lodge en als je in de Pantanal bent?n Het oerwoud zelf?
    Ik lees het wel, geniet er maar van,veel liefs

  • 03 Februari 2014 - 22:51

    Erik:

    Mooi man. Nog steeds blij met die ene broek? reizen is dan lekker licht in die hitte. Geniet er nog van. Groet uit Nijmegen

  • 04 Februari 2014 - 20:19

    Maartje:

    Super voor je, dat je veel te zien krijgt. Dan is het zeker waard zo'n gids ;-)
    De grootste worsteling blijft nog die hitte volgens mij. Kunnen wij ons nu even niks bij voorstellen.
    Al hebben we niet te klagen. Prachtig winterszonnetje!
    Hier staat de boel inmiddels op zijn kop. De schilders zijn bezig....
    Succes nu drie dagen down under :-) Ben benieuwd. We horen snel van je XXX

Tags: pantanal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Poconé

Tour de Brazil

Rondtouren in Zuid-Brazilië...

Recente Reisverslagen:

16 Februari 2014

...en weer terug

09 Februari 2014

Zonnige dagen

09 Februari 2014

Lessen in vogelen

07 Februari 2014

Ocelot!!!

07 Februari 2014

Wervelend spectakel en saaie middagen
Xander

Op reis door Zuid-Brazilië...

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 8045

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Tour de Brazil

Landen bezocht: