Indrukwekkende natuur en gastvrijheid - Reisverslag uit Itapoá, Brazilië van Xander Bardie - WaarBenJij.nu Indrukwekkende natuur en gastvrijheid - Reisverslag uit Itapoá, Brazilië van Xander Bardie - WaarBenJij.nu

Indrukwekkende natuur en gastvrijheid

Door: Xander

Blijf op de hoogte en volg Xander

24 Januari 2014 | Brazilië, Itapoá

Gisteren en vandaag zijn geweldige dagen! Ik ben naar het natuurpark afgereisd en het was perfect!
Als enige in een hutje, zonder internet, verbleven met alleen de geluiden van de nacht om me heen. Klinkt romantisch, zo voelt het ook wel, behalve dat die muggen ook bij de nachteliljke geluiden horen... Hoort er allemaal bij... Overdag (gistermiddag) en vandaag de hele tijd op pad geweest met Beto en Andre, twee gidsen die ook maar weigeren om een reaal aan te nemen voor de tours. Geweldige mannen.
Ontzettend veel natuur gezien: vogels, planten, insecten en spinnen. En ik ben al geen fan van spinnen, dus als je met je snufferd recht in een web loopt met een flinke zijdespin die op de gezicht achterblijft in minstens zoveel paniek als ik van binnen voelde, dan moet je alle zeilen bijzetten om niet te gaan gillen als een meisje... Is gelukt, m'n mannelijkheid is gered. Maar het was op het randje. Beto heeft foto's van deze spin genomen, gelukkig niet tijdens zijn verblijf op mijn gezicht (dat achteraf gezien misschien maar een halve microseconde heeft geduurd). Hij stuurt me de foto's, en dan zet ik ze natuurlijk hier op de blog.
Na uren te hebben gewandeld en gekayakt, doodop naar bed.
Vandaag weer gewandeld. Mooie dingen gezien. Voor de liefhebbers noemen we:
Green headed tanager
Sombre hummingbird
Marsh Antbird
Smooth billed ani
Ringed kingfisher
Tropical kingbird
Southern caracara
Burrowing owl
Blue dacnis
Veel plezier met opzoek op internet ;-) Ik heb nog veel en veel meer gezien, maar moet het lijstje nog bijwerken, mede met behulp van Beto.
Nadat ik het verblijf in de lodge had afgerekend met diens eigenaar (rib uit m'n lijf), met Beto mee naar huis, waar ik hartelijk werd ontvangen door z'n familie. Was echt hartverwarmend. Heerlijk gegeten. Brachten me (met z'n drieen) naar de bus en daar met me gewacht. Zijn vrouw is docent engels en dus was het een geweldig gesprek over vanalles en nog wat. Facebook uitgewisseld en toen de bus in. Wilde graag langer blijven, omdat er nog zoveel meer te zien was. Daarnaast ligt het dorp zelf aan de kust, dus was er qua zon, zee en strand ook nog het een en ander te ontdekken... een nader keertje zeggen we dan maar.
Nu weer terug in Curitiba, waar ik morgen vertrek. En dat doe ik weinig milieubewust: ik heb een binnenlandse vlucht geboekt. Dik tien uur in de bus of een uur in het vliegtuig... ik ben zwak, ik weet het en ik probeer me er heel erg schuldig over te voelen. Op het eind van de vakantie ga ik naar REGUA, een stichting die vecht voor het behoud van het atlantisch regenwoud: ik zal ze een extra donatie geven (die westerlingen denken ook altijd alles te kunnen afkopen).
Ik ga straks heerlijk slapen... hopelijk zonder brandende auto's in de nacht en laat snel weer van me horen.

  • 24 Januari 2014 - 09:37

    Fia:

    Tjonge wat een verslag en wat een drukte allemaal!
    Ben dus erg benieuwd naar waar je nu bent en wat je beleefd hebt het is zo leuk om je verslagen te lezen .
    De pepermolen heeft Maartje in dank aangenomen het is een grote houten geworden.
    Het was er gezellig, morgen even met Ivar naar de familie.
    Goede reis verder en veel liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Itapoá

Tour de Brazil

Rondtouren in Zuid-Brazilië...

Recente Reisverslagen:

16 Februari 2014

...en weer terug

09 Februari 2014

Zonnige dagen

09 Februari 2014

Lessen in vogelen

07 Februari 2014

Ocelot!!!

07 Februari 2014

Wervelend spectakel en saaie middagen
Xander

Op reis door Zuid-Brazilië...

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 8044

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Tour de Brazil

Landen bezocht: