Treintje... - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Xander Bardie - WaarBenJij.nu Treintje... - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Xander Bardie - WaarBenJij.nu

Treintje...

Door: Xander

Blijf op de hoogte en volg Xander

23 Januari 2014 | Brazilië, Curitiba

Gisteravond dus veel te moe om nog een verhaaltje te schrijven. Dus dan maar de volgende ochtend. En dat komt niet slecht uit, want dan kan ik jullie over de enorme consternatie van gisternacht.
De kamer lag vol, dus het was al onrustig slapen in de kleffe hitte, toe er ineens een hittevlaag van buiten kwam... Doe ik m'n ogen open... zie ik een bus in lichterlaaie achteruit door e straat rijden! En ik heb het niet over een brandje in de kofferbak, nee, het hele ding stond in lichterlaaie! Wat een hitte!
Heel even leek het alsof de vuurzee richting hostel zou rijden, de eerste gillende meisjes renden al in hun ondergoed de straat op, maar hij rolde gelukkig door... Niet helemaal gelukkig, want tegen het hek van een houten huis! Iedereen in paniek die mensen uit hun huis getrommeld, een halfslachtige poging om het brandende gevaarte uit de weg te krijgen. Had gedeeltelijk succes, want nu leunde het tegen een stenen muurtje... Politie was er snel bij, maar de brandweer... Kwam er gelukkig aan. En dan is het snel gebeurd... twee minuten het water erop en het wrak smeulde alleen nog maar. Het huis heeft een paar roetvlekken, maar is helemaal gespaard gebleven. Behalve het busje alleen een palm en een hortensia die afgebrand waren. Veel sensatie dus, met een gelukkige afloop. Vanochtend was er al helemaal niets van te zien... en ik die avond aan m'n nieuwe kamergenoot verteld dat het hier hartstikke veilig was.. hahaha... Dat is het hier ook hoor, dit was echt een uitzondering.

Maar dat was dus de nacht op de dag ervoor en daar zou ik over schrijven. Ik ging met het treintje naar Morretes. Dat is best bijzonder, want de braziliaanse overheid heeft een aantal jaar geleden besloten om niet meer te investeren in de spoorwegen. Dat betekent dat er op sommige trajecten nog wel vrachtvervoer is, maar verder zijn er in het hele land geen passagierstreinen. Alles gaat met de bus, maar die zijn over het algemeen ook behoorlijk comfortabel.
Maar er zijn dus nog een paar toeristentreintjes die nog wel rijden en 't treintje van Curitiba naar Morretes is er daar een van. Da's fijn, want deze trein rijdt dwars door het enrstig bedreigde atlantische regenwoud. En dat is behoorlijk bijzonder!
Spectaculaire uitzichten en prachtige planten. Weer die vlinders die zo mooi zijn dat je even vergeet te ademen. In alle kleuren en grootttes die je maar kunt voorstellen. Die drie uur in de trein waren dus echt super om mee te maken en gingen nog snel voorbij ook, ondanks... en daar komt ie weer... het gebrek aan airco.
We kwamen om 13.00 in Morretes aan en mijn god, wat was het daar warm! En geen zuchtje wind, dus een gevoelstemperatuur van 48 graden... Ik wilde daar een stuk wandelen omhet regenwoud niet alleen te zien, maar ook echt mee te maken. Helaas kon ik nergens een route of een betaalbare tour vinden, dus dat hield al snel een eind op. Echt balen, want daar had ik me - ondanks de bloedhitte - echt op verheugd.
Dan maar eten, het goede alternatief voor alles ;-). Als je Morretes op afbeeldingen googled dan krijg je vaak een blauw gebouw aan het water te zien: het oudste gebouw van de stad. Nou, daar heb ik dus gegeten. Een fijne locatie met mooi uitzicht, maar het eten was dit keer niet echt super. Jammer, want ze kunnen hier zo lekker eten. Heb nog wat door de stad gewandeld, maar het was echt te warm om doelloos door de straten te lopen. Dus k bedacht me dat ik de bus (airco!) terug naar Curitiba ging nemen. Mooi not, ik was de enige niet met dit briljante plan: bus vol. Volgende bus over 3 uur. Shit. Maar als ik snel was kon ik ook het treintje terug nemen. Weliswaar geen airco, maar ook geen 3 uur wachten. Ik op een drafje naar de ttrein en ze hadden gelukkig nog kaartjes. De foto van mij is genomen toen ik net zat: drijfnat van het zweet, oeioei, wat was het warm. Maar de trein ging rijden, gaf een briesje... er kwamen wat wolken en al snel kon ik weer genieten van het spectaculaire uitzicht. Op de terugtocht een honingzuiger gezien, blijven schattige vogeltjes.
Eenmaal terug in Curitiba, nog het buskaartje voor vandaag gekocht en toen terug naar de hostel. De avonturen van vanacht heb ik al uit de doeken gedaan, dus door naar vanochtend.
Extra vroeg opgestaan omdat ik de bus van 7.30 uur moest halen. Nog niet makkelijk na zo'n roerige nacht. En dat bleek ook wel, want ik zat met m'n slaapdronken kop bij het verkeerde perron te wachten en zag de bus voor m'n neus voorbij gaan... jammer...
En dus zit ik nu in de bus van 10.00 uur op weg naar Velha Volta, een natuurgebied ten zuiden van hier (zonder airco!). Daar ga ik hiken en overnachten met een gids. Dus hopelijk dat ik wat vogelsoorten te zien krijg. Morgen ook nog een hike en dan weer terug naar Curitiba.

Nog even een belangrijke mededeling: gefeliciteerd met je verjaardag, zussie! Maak er een mooie dag van, als ik terug ben maken we er alsnog een feestje van!

  • 23 Januari 2014 - 10:01

    Fia:

    Kan me voorstellen dat je te moe bent om te schrijven, de titel beloofd in ieder geval weer een bijzonder verhaal.
    Goed dat je aan Maartje hebt gedacht.
    Die foto van jou laat zien hoe warm het daar is,nou hier is het druilerig fris .
    Veel liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Curitiba

Tour de Brazil

Rondtouren in Zuid-Brazilië...

Recente Reisverslagen:

16 Februari 2014

...en weer terug

09 Februari 2014

Zonnige dagen

09 Februari 2014

Lessen in vogelen

07 Februari 2014

Ocelot!!!

07 Februari 2014

Wervelend spectakel en saaie middagen
Xander

Op reis door Zuid-Brazilië...

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 8023

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Tour de Brazil

Landen bezocht: