Feijoada en Carmen - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Xander Bardie - WaarBenJij.nu Feijoada en Carmen - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Xander Bardie - WaarBenJij.nu

Feijoada en Carmen

Door: Xander

Blijf op de hoogte en volg Xander

16 Januari 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Vandaag een echte toerist geweest. Evandro (waar ik nu een kamer heb) wist me een prima adres te geven voor een guided tour door het centrum van de stad. Gratis. En dan ben ik nederlander genoeg om meteen enthousiast te worden. Ik dus op m'n slippertjes, maar wel in spijkerbroek (de rest zat in de was: dank voor de tip Erik ;-P) naar het ontmoetingspunt gelopen. Evandro heeft geduldig uitgelegd hoe dat moest, want mijn richtingsgevoel is niet denderend. Het heeft geholpen, want ik liep in een keer goed.
Even was ik bang dat ik te laat was, maar halverwege het plein waar de ontmoeting plaatsvond, hoorde ik ineens rechts van me een opgewekt "good morning!". De illusie dat ik met m'n spijkerbroek en bloesje nog enigszins voor local door kon gaan, bleek dus ook meteen de grond in gewerkt. Maakt natuurlijk ook niet uit als je op het punt staat met een groep van 14 mensen en een vrolijke tourguide door de stad te gaan lopen!
Giovanna was een erg leuke gids, lekker vlot, maat niet te. Wist veel te vertellen en zorgde ook voor een leuke sfeer in de groep. Ik zal niet het hele verhaal van de geschiedenis van Rio uit de doeken doen, maar wat ik aan foto's heb toegevoegd zijn het huis van Carmen Miranda (zoek maar op google), het koninklijk paleis en een plein dat ik gewoon mooi vond. Ook gestopt bij trappen die door een of andere kunstenaar (ja sorry, volgende keer let ik beter op) helemaal betegeld was. Hij heeft tegeltjes uit 70 verschillende landen gebruikt, waaronder een paar mooie tegeltjeswijsheden uit nederland. Op de foto zit ik op de trap en gezien m'n avontuur van gisteren vond ik dat ook wel weer ver genoeg omhoog. Heb daar geduldig gewacht tot de rest klaar was met klauteren (jaja, opa Xander nadert ook al weer de 40).
De toer die 3 uur zou duren, eindigde pas na 4,5 uur en dat was prima, geen moment verveeld. We werden uitgenodigd voor een lunch, in een restaurantje in de buurt (uiteraard niet gratis) waar ze feijoada serveerde, het nationale gerecht van Brazilie. Zwarte bonen met stukjes vlees geserveerd met rijst, casave en groene slierten (dat was de groente, leek het meest op zeewier, was ook best zout, maar erg lekker). De hele schotel was erg lekker. Was bang dat het te zwaar zou zijn, maar dat viel erg mee. Je krijgt er verse sinaasappelpartjes bij om het wat op te frissen. Je kreeg er ook een glaasje caipirinha bij, de nationale cocktail van Brazilie (rum, rietsuiker, limoen). De knul tegenover me bestelde vervolgens een heel glas en ging behoorlijk aangeschoten weg, want sterker dan je denkt en tikt behoorlijk aan als je het in een 33cl glas krijgt aangeboden).
Dat was dus een gezellige lunch, met een gezellige groep mensen uit de hele wereld, maar daarna namen we toch maar afscheid van elkaar.
Ik twijfelde of ik nog langs de kathedraal zou gaan, maar besloot toch maar om weer terug naar m'n kamer te gaan. En gelukkig maar, want ik was nog maar net terug toen de storm losbarstte. Op de foto ziet het er heel onschuldig uit, maar goh, wat komt er veel water uit zo'n wolk! Het meest bijzondere vond ik wel dat het geluid van de donder hier zo anders is. Je hebt ook onze typische laag gerommel en knallende uitbarstingen, maar nieuw voor mij was het geluid alsof de lucht openscheurt (weet niet hoe ik het anders moet uitleggen)... Erg indrukwekkend en jammer dat we dat in Nederland niet hebben: niets zo fijn als een heftige storm die na 15 minuten ook weer voorbij is. Enig minpuntje was dat ik een shirt buiten had laten liggen, dat ik zojuist met gevaar voor eigen leven van het dak van een van de buren heb moeten redden.
Morgen laatste dag Rio, eerst nog wat shoppen (zwembroek vergeten) en dan afhankelijk van het weer naar Copacabana of iets anders.

  • 17 Januari 2014 - 07:34

    George:

    laf hoor dat je niet met een stalen piekhelm en een omhooggestoken paraplu het onweer ingedoken bent..... ook grappig dat de blog jouw reishistorie vermeld, Belgium and Brazil..... er zit nog wat licht tussen....

  • 17 Januari 2014 - 08:17

    Maartje:

    Heerlijk even zo'n georganiseerde tour. Goed geregeld.
    Leuke foto's! Misschien volgende keer filmpje maken van storm. ( ik hoop natuurlijk niet, dat er weer een storm komt opzetten, maar als.... dan....)Kunnen we het ook "live"meemaken.
    Shopse vandaag :-).

  • 17 Januari 2014 - 08:17

    Thamar En Gerda:

    Wat een goed begin van de dag, jouw verhalen uit Brazilie! Goede reis vandaag. En Thamar checkt elke dag even de temperatuur in Rio en is zwaar jaloers op jouw zon.

  • 17 Januari 2014 - 11:04

    Fia:

    Nu weer gewoon achter mijn eigen laptop deze reactie schrijven.
    Ja dat ding hield er mee op gisteren ik had de e reader verkeerd om aangesloten en het beeld ging op zwart.
    Alles geprobeerd tot intelligent kijken aan toe ik kreeg hem niet meer aan de praat.
    Vanmorgen toch maar Jeroen gebeld, in fietstenue is hij meteen aangekomen en in eerste instantie ging het niet, dus ik weer zeggen dat misschien intelligent kijken zou kunnen helpen maar hij maakte de batterij los (wat ik gisteren ook gedaan had) sloot alles weer aan en zie daar, alles deed het weer.
    Dus met dank aan Jeroen mijn reactie aan jou.
    Wat een boeiende tour heb je gelopen,en de foto's geven een extra kleur aan je verslag.
    Is het wel een stad waar je goed kunt winkelen? Of is het er erg duur?
    Fijne dag en een goed vervolg vandaag Liefs


  • 18 Januari 2014 - 10:32

    Carla:

    Dank je wel weer voor je leuke verhaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Tour de Brazil

Rondtouren in Zuid-Brazilië...

Recente Reisverslagen:

16 Februari 2014

...en weer terug

09 Februari 2014

Zonnige dagen

09 Februari 2014

Lessen in vogelen

07 Februari 2014

Ocelot!!!

07 Februari 2014

Wervelend spectakel en saaie middagen
Xander

Op reis door Zuid-Brazilië...

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 8027

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Tour de Brazil

Landen bezocht: